Att vara högkänslig: Highly Sensitive Person (HSP) och stärkande tips

Det talas om ”högkänsliga”, HSP (engelska: Highly Sensitive People/Person), vilket är en benämning på ett medfött karaktärsdrag som den amerikanska psykologen och forskaren Elaine Aron beskriver i sin bok ”Den högkänsliga människan – konsten att må bra i en överväldigande värld(info)

I korta drag innebär det att man påverkas mer av sinnesstämningar och bearbetar intryck på ett djupare sätt än andra. HSP drabbar en femtedel av världens befolkning menar Elaine. (info).

De flesta människor har ingen aning om detta, förutom att de inte kan känna sig bekväma i sin egen kropp och andra kallar dem för ”känsliga.” HSPs är intelligenta, kreativa och åstadkommer ofta mycket, men blir också lätt överväldigade och stressade av sådant som andra inte är så medvetna om. Det beror på att nervsystemet är känsligare för världen omkring. Hjärnan reagerar starkare på de signaler som skickas av sinnesorganen.

Att vara HSP innebär till exempel att man lätt känner av andra människors känslor, blir extra starkt berörd av musik eller har svårt för stökiga miljöer och höga ljud. Man tar in fler intryck och bearbetar dem djupare.

Som HSP blir man lätt stressad och kan lätt känna sig överstimulerad och får lust att dra sig tillbaka. Men att HSP skulle vara svagare och mindre effektiva än andra är direkt felaktigt. HSP är varken ett sjukdomstillstånd eller ett syndrom. Det är snarare ett personlighetsdrag. Men att hela tiden ta in många intryck och bearbeta dem kan ta mycket energi. (Läs mer HÄR)

Elaine Aron beskriver det som att man har en så låg tröskel för sinnesintryck att det påverkar hela livet. Och att känsligheten kan vara både en sårbarhet och en gåva. Många högkänsliga är också empatiska, goda lyssnare och kan se saker andra missar. Högkänsliga har ett rikt inre liv. Ett knoppande träd kan ge ett lyckorus.

Typiska egenskaper för HSP, intuitiva, mediala och empatiska (Läs mer här).

  • Känslig för stämningar eller ångest hos människor runt omkring
  • Behöver en hel del ensam tid – särskilt efter en hektisk dag eller att ha varit runt en massa människor
  • Kan överäta eller använda ämnen, som mat eller alkohol för att döva sina sinnen
  • Kan vara en som behagar andra eller en perfektionist
  • Gallerior och stora gruppevenemang kan ge extra stress
  • Tenderar att ha svårt att fatta beslut
  • Känner sig oftare överväldigad eller mer stressad än de omkring
  • Känner saker mycket djupt – kan även känna att man tar på sig energi, känslor och fysiska symptom från dem omkring
  • Vet saker innan de inträffar
  • Blir stressad när det är en hel del att göra på kort tid
  • Mer känslig för sinnesintryck – parfymer, buller, ljus, tyger, etc.
  • Livsmedel eller toxiner kan utlösa en stressreaktion eller symptom som andra inte verkar få
  • Sensorisk överbelastning av t ex ljud, visuell stimuli och dofter
  • Saker kan kännas av utan uppenbar anledning
  • Förändring kan kännas särskilt utmanande
  • Livliga drömmar

Lär känna dig själv

SAMSUNG DIGIMAX A503En helt vanlig dag kan kännas som ett maratonlopp beskriver Ulrica i artikeln här. När hon ligger utpumpad i soffan på kvällen brukar en känsla av misslyckande och frustration smyga sig på. Varför orkar inte hon som alla andra?

Att dra sig undan och vara ensam blev tidigt ett sätt för henne att klara av vardagen. Precis som den livsviktiga sömnen. Hon kan sova tolv timmar och ändå vara helt slut när hon vaknar. Det är i sömnen hon bearbetar alla intryck. En liten motgång i vardagen kan rubba hennes sinnesstämning helt och hållet. Humörsvängningarna blir därför många och kraftiga.

Extra känsliga personer behöver mer betänketid innan de fattar beslut. Många vill först känna in situationen och fundera över vilka konsekvenserna kan bli och prestationsångest finns ofta där.

Lär man sig att hantera intrycken från omvärlden kan gåvan man har vara en väldig tillgång. När man lär känna sig själv och sina behov blir det lättare att hitta verktyg för att hantera livet.

Att få en diagnos

Izabella Scorupco berättar i artikeln här att det var befriande att få en diagnos. Hon hade läst artiklar om HSP och kände att det var klockrent. Det var exakt vad hon lidit av under många år.
Nicole Kidman säger att de flesta skådespelare är mycket känsliga personer i artikeln här.

Här kommer fler kända personer som själva har uttryckt att de har personlighetsdrag av en högkänslig person:
Abraham Lincoln, Alanis Morissette, Alfred Hitchcock, Audrey Hepburn, Beyonce Knowles, Bill Gates, Carl Jung, Christina Aguilera, Clint Eastwood, Eddie Murphy, Albert Einstein, Emma Watson, George Lucas, Gwen Stefani, Harrison Ford, Ingrid Bergman, J.K. Rowling, Jane Fonda, Jim Carrey, John Lennon, Johnny Depp, Kate Mara, Kerry Washington, Kim Basinger, Leonardo Da Vinci, Nicole Kidman, Pablo Picasso, Princess Diana, Richard Branson, Robin Williams, Sigourney Weaver, Steve Wozniak, Steve Jobs, Steven Spielberg, Tom Ford, Walt Disney, Vincent Van Gogh, Woody Allen, Zoë Wanamaker.

HSP påminner om symtom på utmattningssyndrom. Läs om det HÄR:

VAR MÅN OM HÄLSAN

pexels-photo-227674Hälsosymtom för HSP, intuitiva, mediala och empatiska kan omfatta:

  • ADD, ADHD
  • adrenal trötthet
  • autoimmuna tillstånd
  • svag sköldkörtel
  • viktökning
  • sug
  • beroenden
  • migrän eller huvudvärk
  • fibromyalgi
  • allmän sjukdomskänsla – känslan av
  • hormonobalans, PMS eller klimakteriesymtom
  • sömnlöshet
  • kronisk trötthet
  • tungsint, ångest eller kronisk stress
  • fysisk eller känslomässig smärta för ingen verklig anledning (”varför jag känner på detta sätt?”)
  • EMF känslighet (elektromagnetiska fält)
  • humörsvängningar
  • blodsockersvängningar
  • matsmältningsbesvär, etc.
  • allergier (mat, miljö)
  • astma
  • hud problem – eksem, psoriasis
  • känslighet för läkemedel, alkohol, koffein, droger och andra ämnen (kroppen kan bearbeta dessa olika)

 

TIPS OCH RÅD

S5034756 - Kopia.JPGSömnen

Se till att få ordning på sömnen. Lägg dig i tid och varva ner innan du lägger dig. Skaffa regelbundna sovvanor. Inga datorer eller telefoner innan sovdags!

Sunda gränser!

När vi inte har sunda gränser, kan vår kropp börjar känna sig osäker. Att säga ja av förpliktelse, av rädsla för att verka självisk, verkar inte som en stor sak, men med tiden, börjar kroppen att tro att det inte är okej eller säkert att få sina behov tillgodosedda. Du kan även ha en begränsande tro att du måste uppfylla alla andras behov före dina egna. Denna livsstil att göra allt för andra snarare än dig själv kan skapa ohälsosamma, genomsläppliga gränser. Detta resulterar i en kronisk låg stressnivå.

Ett sätt att börja återhämta dig är att checka in med din kropp innan du säger ja till någonting och fråga, vad är det jag verkligen vill ha (om jag inte behövde tillfredsställa någon eller vara ansvarig)? Säg inte ja när du verkligen vill säga nej. Din kropp kommer att vara så lättad att den börjar slappna av. Detta är mycket helande. Detta är ett sätt att verkligen älska dig själv!

Ät rätt

Ät regelbundet och ät nyttig mat. Undvik socker, snabbmat, kaffe och alkohol. Den som har HSP känner sig ofta stressad och fel mat kan göra det värre. Ät så naturliga matvaror som möjligt.

Lär dig om de livsmedel som fungerar för dig och de livsmedel som utlöser symtomen. Var uppmärksam på den mat du äter och hur det påverkar dig.

Vanligaste födoämnesallergener/triggers att undvika:

  • Socker, bearbetade sötningsmedel och konstgjorda sötningsmedel
  • Gluten
  • Laktos
  • Halvfabrikat
  • GMO-livsmedel (genetiskt modifierade)
  • MSG – excitotoxin kan skapa kropps-själs-symptom och celldöd

Håll ditt blodsocker stabilt

Det är bra att äta hälsosamma mellanmål som har protein och bra fett, liksom nötter eller frön eller något bra protein. Om du tar frukt, kan du para ihop den med lite proteinfett, som äppelklyftor med mandelsmör.

Om ditt blodsocker sjunker, blir det en kropp- och hjärnstress som hämmar beslutsfattandet och dödar viljestyrkan. Det är väldigt svårt att vara lugn och jordad i denna situation.

Inkludera ”Whole Foods” och jordlivsmedel i kosten

  • Leta efter livsmedel så nära naturen som möjligt
  • Massor av råa eller kokta grönsaker
  • Nötter, frön och nötfett
  • Friska oraffinerade fetter – smör, extra jungfruolja, virgin kokosolja, gurkörtolja, linfröolja, hampfröolja, pumpafröolja, etc. Leta efter ord som: rå, opastöriserad, ofiltrerad, oraffinerad och kallpressad på etiketter.

Drick rent vatten

Kranvatten har gifter och tillsatser som kan vara skadliga för kroppen och HSPs kan reagera starkare på dessa kemikalier och tillsatser.

Återhämtning

Vila ofta under dagen! Lever man med konstant oro hamnar kroppen i ett krampläge. Låt sinnena återhämta sig och bearbeta alla intryck. Genom meditation eller djupavslappning kan du stänga ute omvärlden en stund.

Undvik tv-tittande

Tv kan ge för mycket intryck, ofta negativa, som kan vara stressande och trigga i gång en känslig person.

Slappna av

Vad som fungerar bäst för att få spända muskler att slappna av är individuellt. Hitta det som passar dig bäst. T ex: Massage, avslappningsövningar… Yoga reparerar nervbanorna i hjärnan. Att vara ute i naturen är läkande. Meditation. Man har i forskning sett att mindfulness har stor läkande effekt på stress och utmattning.

Ventilera

Hitta ett uttryckssätt som passar dig där du kan ventilera intryck och vila hjärnan. Att skriva, dansa eller måla till exempel. Ha en samtalspartner (leg. psykolog, leg. psykoterapeut, KBT-psykolog).

Homeopati

Du kan få lindring eller bot med hjälp av en bra homeopat. Välj bara någon med lång erfarenhet och som jobbar med klassisk homeopati.

Rör på dig

Undvik dock hård intensiv träning! Det kan öka stresshormonerna i kroppen. Gå på promenader, var ute i naturen.

Örter som kan vara till hjälp är t ex:

Citronmeliss. Används i folkmedicinen som lugnande och rogivande medel samt vid insomningsbesvär.

Humle: Har länge använts som lugnande och sömngivande medel.

Grönt te: Några studier visar att teanin kan motverka vissa stressreaktioner, som förhöjd puls. Studier på råttor visar också att det kan höja nivån av det lugnande och stämningshöjande signalämnet serotonin. Effekten brukar komma inom en timme.

Passionsblomma: Örten verkar avslappnande och främjar naturlig sömn.

Kamomill: Har lugnande och sömngivande egenskaper.

Rosenrot: Bland annat visar en svensk studie på minskad trötthet och högre mental prestationsförmåga vid stressrelaterad utmattning. Man såg också en minskning av stresshormonet kortisol. Djurstudier tyder på att den kan öka nivån av det lugnande och stämningshöjande signalämnet serotonin.

Valeriana: Vänderot har använts i århundraden som ett botemedel mot sömnlöshet, nervositet, darrningar, huvudvärk och hjärtklappning. När det gäller oro under dagtid pekar forskningen åt olika håll, men några studier visar att den kan lindra vid rastlöshet och spänningstillstånd.

Magnesium:

Mineralet har avstressande och lugnande egenskaper. Man har sett att möss med magnesiumbrist visar tecken på oro och depression. Magnesium kan motverka högt blodtryck och insulinresistens, följder av långvariga stresspåslag. Man har sett ökade förluster av magnesium i urinen hos tentamensläsande studenter. Bra magnesiumkällor är baljväxter, fullkorn, gröna grönsaker, nötter och frön.

Självkänsla

positive-954797_960_720Bygg upp din självkänsla. Var snäll mot dig själv! De egna kraven kan stressa dig. Om självkänslan är låg och du har perfektionistiska drag kan det bidra till att du inte sätter gränser för när arbetet ska vara slut för dagen.

Undvik och rensa ut tungmetaller

HSP påminner till stor del om symtom på en belastning av tungmetaller och kan i vissa fall vara en tungmetallförgiftning.Lär dig att skära ned på gifter.

HÄR är tips för att komma till rätta med det.

 

’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’

MER INFORMATION OM HSP:

Här finns självtest: 1, 2,  3,  4,

Läs mer:  1,  2,  3,  4,  5,  6,  7 ,  8,  9 ,

Böcker på svenska som handlar om högkänslighet

DEN HÖGKÄNSLIGA MÄNNISKAN – Konsten att må bra i en överväldigande värld / av Elaine N. Aron HÄR

DET HÖGKÄNSLIGA BARNET – Att växa och må bra i en överväldigande värld / av Elaine N. Aron HÄR

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s